Autorijden in Montenegro is de beste manier om het land te verkennen. Het kleinste landje van de Balkan wordt geroemd vanwege haar schitterende natuur waarbij de Mediterrane kust overgaat in prachtige bergen. Een perfecte bestemming voor een roadtrip met de auto. We geven je een aantal tips.
Autohuren is de beste optie
Veel alternatieven zijn ook er niet. Slechts vier plaatsen, waaronder hoofdstad Podgorica, zijn per trein te bereiken. Verder rijden er bussen met en zonder dienstregeling. Je ziet af en toe zwaarbepakte fietstoeristen stapvoets één van de vele klimmetjes bedwingen. Lifters met hun duimpje omhoog of een bordje met daarop de beoogde bestemming kom je ook nog tegen. Zelf autorijden in Montenegro is handiger. Verreweg de meest efficiënte manier om Montenegro te verkennen is door een auto te huren.
Met een huurauto van Dubrovnik naar Montenegro
Het is toegestaan om met een huurauto van Dubrovnik naar Montenegro te rijden. Dit moet je wel van te voren aangeven. Aangezien er vanuit Nederland geen rechtstreekse vluchten naar Montenegro zijn is een directe vlucht op Dubrovnik, dat op nog geen half uur van de grens ligt, een prima alternatief. Voor de aankomsthal van de compacte luchthaven van Dubrovnik staan een tiental kleine stenen hokjes die elk een verhuurbedrijf onderdak biedt. Keuze genoeg voor wat betreft aanbieders. Uiteraard heb je wel een huurauto met een Kroatisch kenteken waarbij je tegen een toeslag van doorgaans rond de 50 euro de grenzen van de naburige landen mag passeren. Het is niet toegestaan om met een huurauto van Dubrovnik naar Albanië te rijden, want daar wordt het risico op diefstal te groot geacht.
Autorijden in Montenegro gaat niet snel
Montenegro kent in totaal 40 kilometer aan autosnelweg. Met investeringen uit China is men een aantal jaren geleden gestart met de aanleg van een snelweg tussen de hoofdstad Podgorica, de kustplaats Bar en uiteindelijk naar Servië. Na 40 van de benodigde 120 kilometer kwam de bodem van de zak geld in zicht en moest de bouw noodgedwongen worden gestaakt. Met 29 bruggen, 16 tunnels en 10 viaducten is het een ontzettend duur stukje snelweg dat nu nog naar nergens leidt. Het landschap leent zich niet voor een snelle verplaatsing. Zelden rijd je dan ook harder dan 90 kilometer per uur, meestal tuf je met hooguit 60 kilometer per uur over de slingerende wegen waarbij het klimmen en dalen is. De reistijd naar een bestemming is een betere indicatie dan de afstand.
De reistijd verschilt per seizoen. Zeker in de zomer moet je er rekening mee houden dat het druk op de wegen is. De drukte concentreert zich rond de Baai van Kotor. Filerijden rond de baai is niet uitzonderlijk. Zowel tussen als in Kotor en Budva moet je geduld hebben. Buiten het seizoen is het prima te doen en kun je aardig doorrijden. ’s Winters zijn, zeker in het noorden, door sneeuwval niet alle wegen toegankelijk.
Oppassen voor wegpiraten
Wees niet verbaasd als je net voor een bocht over een doorgetrokken streep wordt ingehaald. De lokale rijstijl is soms gewoonweg roekeloos. Inhalen kan overal en de maximum snelheid wordt structureel genegeerd. Het is voortdurend anticiperen op het gedrag van je medeweggebruikers en de capriolen die ze uithalen.
Wegen in Montenegro
De conditie van wegen in Montenegro is over het algemeen best goed. Zeker de hoofdroutes liggen er goed bij met keurig glad asfalt. Zodra je in dorpen terecht komt is het opletten geblazen. Dan is het soms slalommen om de gaten en putten in de weg heen. Een lekke band heb je zo te pakken.
Autorijden over de panoramische routes
Vier routes onder de noemer van panoramic roads zijn door Montenegro uitgestippeld. Deze routes zijn bewegwijzerd met licht bruine borden. Route 1 The Crown of Montenegro en route 3 Sea and Heights zijn meerdaagse routes. De Durmitor Ring is de tweede route en leidt je in een dag door alle mooie plekjes van het Durmitor National Park in het noorden van Montenegro. Route 4 Circuit around Korita is een dagtrip vanuit de hoofdstad Podgorica naar het omliggende berggebied.
Parkeren in Montenegro
Montenegrijnen hebben duidelijk een hekel aan betaald parkeren. De weerszijden van straten staan vaak bomvol auto’s. Bumper aan bumper, ieder vrij hoekje wordt gebruikt. En soms ook meer dan dat; dubbel parkeren is geen probleem. De parkings met een slagboom of de weinige parkeergarages hebben ruimte zat. Vaak staat je huurauto daar voor minder dan een euro per uur prima. Autorijden in Montenegro is net zo makkelijk als een parkeerplaatsje vinden.