Japan is een intrigerend land waar je je ogen uitkijkt. Voor ons is het een cultuur die zo anders is. Eigenzinnigheid met gekkigheid en soms ook een paar stappen vooruit. Tijdens onze rondreis door Japan viel ons een hoop op. We nemen je mee in onze ervaringen met gek Japan.

Toilet met knopjes in gek Japan
Op de luchthaven begint het feest al. Na een lange vlucht eerst even naar het toilet. Een paneel met allerlei knopjes. Waterstraaltjes voor en achter, een verwarmde bril en een functie voor het automatisch schoonmaken van de pot. Als je het knopje met het muzieknootje indrukt klinkt het alsof je doortrekt en kun je ongegeneerd scheten laten. Het meest lastige is om de knop om daadwerkelijk door te trekken te ontdekken. Toiletbezoek in Japan is van hoog niveau.
Netjes in de rij
De rijen voor de douane op de luchthaven zijn keurig recht waarbij iedereen netjes op zijn beurt wacht. Daar is niets bijzonders aan. Maar daarbuiten ook. Overal staan de Japanners keurig in de rij geduldig te wachten. Bij de trein, metro, restaurant of voor kassa. Bij populaire tentjes is het niet ongewoon om rustig een uurtje in de rij te staan.
Alles uit een machine op straat
Japan staat vol met vending machines. Op iedere straathoek staat wel een apparaat waar je frisdank en allerlei andere exotische drankjes uit kunt halen. Maar ook speelgoed of ijsjes. Er zijn automaten voor van alles. Zelfs bij tempels is het niet ongewoon dat er twee of drie automaten staan. Ze zijn geregeld rijkelijk versierd. Soms staan er achter de machines oranje bakken met een smalle hals die op afvalbakken lijken. Die zijn speciaal voor de blikjes en flesjes, niet voor ander afval.
Schoon op straat zonder afvalbak
Afval op straat zie je nagenoeg niet in Japan. De straten zijn brandschoon. Zelfs de vuilniswagens glimmen. Dat terwijl er nagenoeg geen afvalbakken in het straatbeeld zijn. Van oorsprong zit in de Japanse cultuur een verantwoordelijkheid voor het schoonhouden van de openbare ruimte. Afval nemen Japanners mee naar huis. Een terroristische aanslag met het zenuwgas sarin in de metro van Tokio in 1995 was de aanleiding om alle prullenbakken te verwijderen. Het dodelijke gas zat namelijk verstopt in een prullenbak. Afval neem je dus mee naar je accommodatie. Of je stapt een convenience stores binnen waar ze meestal kleine prullenbakjes hebben.
Op iedere straathoek een convenience store
Zeker in de grote steden zie je weinig echte supermarkten. Meer dan 55.000 convenience stores in Japan zorgen ervoor dat je altijd ergens terecht kunt voor een flesje sake of wat sushi. De winkeltjes zijn vaak 24 uur per dag geopend en hebben een smal assortiment van dagelijkse benodigdheden. Drie ketens domineren de markt. Het van oorsprong Amerikaanse 7-Eleven is de grootste speler. Ook Lawson heeft Amerikaanse roots, maar is al tientallen jaren in Japanse handen. Family Mart met haar kenmerkende blauw, wit en groene huisstijl is Japans. Vooral de iconische Family Mart sokken zijn enorm populair. Iedere keten heeft zijn eigen specialiteit voor wat betreft snacks en gerechten. Sommige vestigingen hebben een zithoekje en een magnetron zodat je er ook voor een warme maaltijd terecht kunt. Goedkoop is het niet altijd, handig wel.
Shoppen bij de Donki
De meeste toeristen zijn er gek op. Iedere Japanse stad heeft wel een vestiging van de Don Quijote, liefkozend Donki genoemd. Deze discount store met een blauwe pinguïn als mascotte is in de grote steden 24 uur geopend en heeft een heel breed assortiment. De winkels zijn schreeuwerig ingericht en overal speelt muziek dwars door elkaar. Het is een doolhof van smalle paden waar je door telkens door heen moet wurmen. De onoverzichtelijke indeling is een bewuste keuze zodat je uiteindelijk overal langs moet om te vinden wat je zoekt. Vooral de eindeloze collectie aan huidproducten en de reuze rolkoffers zijn erg in trek. Naast veel souvenirs kun je hier ook terecht voor Japanse snacks. Zeker de ruimte collectie Kitkat repen vindt gretig aftrek.
Ontelbaar veel smaken Kitkat in gek Japan
De snoeprepen van Kitkat zijn razend populair in Japan. De naam Kitkat lijkt nogal op het Japanse kitto katsu, dat ‘jij zult winnen’ betekent. Het is daarom een geliefd cadeau onder Japanners. De repenfabrikant heeft daarop slim ingespeeld door allerlei verschillende smaken te maken gerelateerd aan bekende Japanse producten zoals wasabi, sake en matcha. Er zijn zelfs smaken die alleen in bepaalde regio’s of seizoenen verkrijgbaar zijn. Het aanbod rouleert waarbij er in totaal meer dan 300 verschillende smaken zijn verschenen.
Plastic gerechten
Hoe een gerecht smaakt kom je alleen te weten door het te proeven. Een fotootje op de menukaart verraadt soms hoe een gerecht eruit ziet. In Japan maken ze het nog iets visueler. Alle gerechten van de kaart zijn levensecht en zelfs op schaal nagemaakt. Zelfs de biertjes staan getapt in de vitrine. Je kunt precies zien wat je kunt verwachten. Souvenirwinkeltjes spelen slim in op deze gekkigheid en verkopen plastic maaltijden.
Niet lopen en eten in gek Japan
Overal in de steden is er een groot aanbod van streetfood. Veelal mobiele kraampjes of kleine tentjes zonder zitgelegenheid. Het is in Japan onbeleefd om de te lopen terwijl je eet. Tabearuki noemen de Japanners het. Je zou hiermee het voedsel niet waarderen. Dat doe je wel door te zitten of tenminste stil te blijven staan. De tweede reden is puur praktisch. Door het gebrek aan afvalbakken blijf je achter met de verpakking. Zeker in de buurt van streetfood kraampjes is het niet ongebruikelijk dat er waarschuwingsbordjes staan.
Cafés met de gekste beesten
Over het algemeen wonen Japanners nogal klein. Ruimte voor huisdieren hebben ze doorgaans niet. Vanuit de behoefte om toch voor een uurtje met een huisdier te kunnen knuffelen zijn de animal cafés ontstaan. Eerst met katten en honden. De mogelijkheden zijn zeker in Tokio inmiddels eindeloos met cafés waarin otters, uilen, egels, varkens en zelfs capibara’s de attractie zijn. Onder het genot van een drankje kun je een uurtje bij de beesten doorbrengen. Alhoewel bij elk café wordt benadrukt dat het welzijn van de dieren wordt gekoesterd kan het gewoon niet goed zijn om zulke dieren hiervoor in te zetten. Skippen dus.
Onschuldige maidcafés
Vaak staan op straat een paar meisjes in een schattig pakje flyers uit te delen voor een maid cafe, een typisch Japans fenomeen. In deze cafés word je op nogal overdreven wijze op je wenken bediend door een maid. Alhoewel sommige maid cafes een leeftijdgrens van minimaal 18 jaar hanteren is het allemaal een nette en vrij onschuldige bedoening. Foto’s maken van de maids is uit den boze. Dat is een extra verdienmodel. Voor de menukaart hoef je het zeker niet te doen. Miauw, miauw is het codewoord, daarna komt de maid meteen opdraven. Zeker voor kinderen is het een leuke ervaring.
Bediening door robots
Verbijsterd kijken we als een robot met kattenoortjes onze bestelling komt brengen. Zodra we de sushi eraf hebben gepakt geeft het apparaat een brede glimlach en rijdt weer terug naar de keuken. In Japan zijn robots de normaalste zaak van de wereld. Er is in Tokio zelfs een hotel dat grotendeels met robots werkt. Alhoewel de meningen over de kwaliteit daarvan verdeeld zijn. Ook in ook winkelcentra hebben robots een baantje. Het blijft fascinerend om de robots aan het werk te zien.
Kawaii, anime en manga symbool voor gek Japan
Kawaii is de Japanse uitdrukking voor schattig. Het is een stijl waar de Japanners dol op zijn. Het is meer dan alleen een tekenstijl, het is ook een levensstijl waarin schattigheid centraal staat. Manga zijn de Japanse stripboeken die vaak ook doordrenkt van schattigheid zijn. Ook anime, de Japanse animatiefilms, kent een hoog gehalte lieftalligheid. Kawaii is niet te missen in het straatbeeld. Zeker in de steden zie je het overal om je heen. Tal van winkels liggen bomvol met allerlei spulletjes.