Search
Close this search box.

Tips autohuur Marokko

15 juni 2023

Sommige landen lenen zich uitstekend om zelfstandig met een auto te verkennen. Marokko is één van die landen. Dit zijn onze tips en antwoorden op jouw vragen voor autohuur en autorijden in Marokko.

Autorijden in Marokko is veilig

Is een auto huren in Marokko veilig?

Autorijden is Marokko is erg goed te doen. Zeker als je de drukte op de Nederlandse wegen bent gewend. In de steden is het verkeer wat chaotisch en ietwat intimiderend met veel getoeter. Op de snelwegen en buiten de steden zijn de wegen over het algemeen rustig en in goede conditie. Er is de afgelopen jaren duidelijk geïnvesteerd in het wegennetwerk.

Toch gaat het soms net even wat anders dan we gewend zijn. Wat meer op z’n Afrikaans. Doorgetrokken strepen weerhouden niemand van inhalen. Het aantal auto’s dat op een rijstrook past bepaalt ook het aantal rijstroken. En bumperkleven hoort er nu eenmaal bij om zo snel mogelijk te kunnen inhalen. Met scooters, ezels en langzaam rijdende oude barrels op de weg val je zelf ook snel in de verleiding om wat vrijer met een aantal verkeersregels om te gaan. Onnodig links rijden daarentegen is vaak wel handig. De rechter rijstrook wordt doorgaans ook gebruikt als parkeerplaats, of voetpad.

Je komt in Marokko nog klassiekers tegen.
Onvoorstelbaar hoeveel vracht op een truck past
In Marokko deel je de weg met fietsers, brommers en ezels

Ben ik een auto in de stad nodig?

Begin je je reis met bijvoorbeeld een paar dagen in Marrakech en heb je een riad binnen de muren van de medina geboekt? Wacht dan nog even een paar dagen met de auto. Je hebt binnen de medina niets aan een auto en parkeren kan een uitdaging zijn. Neem een taxi vanaf de luchthaven. Of nog comfortabeler is een transfer via je riad. Dat scheelt je behoorlijk wat zoeken binnen de muren van de medina. Want het is een doolhof waar ronddwalen met je bagage in de zinderde zon niet prettig is. De meeste verhuurbedrijven hebben een stadskantoor. Zo heeft Europcar bijvoorbeeld een kantoor in Gueliz, de wijk ten noorden van de medina. Dan staat je auto daar gewoon startklaar.

Neem je toch een huurauto mee vanaf het vliegveld? Kijk dan vooraf even waar de dichtstbijzijnde bewaakte parkeerplaats is. Bijna altijd is er iemand die de parkeerplaats beheert en een oogje in het zeil houdt. Dat kost je hooguit een paar auto per nacht.

Waar regel ik een huurauto?

Autohuur regelen we altijd vanuit Nederland via Sunny Cars. Dat betekent dat je zeker weet dat je optimaal bent verzekerd en niets extra’s nodig bent. Bovendien heb je onbeperkte kilometers. Beide zijn handig in Marokko. Blikschade zonder dat je er iets aan kunt doen zit in een klein hoekje. En Marokko is een groot land waar je de kilometers makkelijk wegtikt.

De Kia Picanto is een van de meest verhuurde auto's in Marokko
Met de Kia Picanto huurauto kom je wel door de bergen
Onderweg kom je veel mooie viewpoints tegen

Hoe zit het met de snelheid?

Je wordt er bijna hondsdol van. Soms zit er nog geen 50 meter tussen de rood gerande borden die de maximum snelheid aangeven. Van 60 naar 40 en dan naar 20. Weer terug naar 60, of rijd je nu toch nog in een stuk waar je niet harder dan 40 mag? De vuistregel lijkt een maximumsnelheid van 100 buiten dorpjes met goed asfalt en weinig bochtenwerk. Bij meer draai en keerwerk of de nodige putten in het asfalt daalt de maximumsnelheid naar 80 kilometer per uur. In de meeste dorpjes mag je maximaal 60, bij scholen en langs het centrum is dat 40 kilometer per uur. Bij erg slecht wegdek is het bijna stapvoets rijden met 20 kilometer per uur.

Om de haverklap verandert de snelheid. Daar lijkt de Marokkaanse politie aardig op in te spelen. De in deftig grijs met rode stropdas gestoken agenten staan op tactische plekjes onzichtbaar van op afstand met hun lasergun opgesteld. Als een agent je tot stilstand maant is het al te laat. De boetes zijn overigens een schijntje ten op zichte van de hoogte van de boetes die we gewend zijn. Voor een overschrijding van de maximumsnelheid met 10 kilometer in een 60 zone kreeg ik een bekeuring van 150 dirham, omgerekend iets minder dan €15. In Nederland ligt er voor die overtreding een acceptgiro van 90 euro op je deurmat.

De verkeersborden die de maximumsnelheid aanduiden zijn in overvloed aanwezig in Marokko

Moet ik een boete ter plekke betalen?

Mocht je ondanks je keurige rijgedrag toch worden aangehouden en een bekeuring aan je broek krijgen dan moet je deze ter plekke cash voldoen. Ik ondervond dat er toch nog speelruimte is ten aanzien van de hoogte van de boete nadat ik aangaf onvoldoende cash op zoek te hebben. Daarop kreeg ik de vraag hoeveel geld ik dan wel had. Het is altijd handig wat cash en kleingeld op zak te hebben. Parkeren lijkt overal gratis, maar vaak staat er een mannetje in een geel hesje die je helpt bij het inparkeren en voor zijn diensten een kleine vergoeding van een paar dirham verwacht.

Hoe navigeer je in Marokko?

Als je aankomt op de luchthaven van Marrakech dan zie je meerdere winkeltjes waar je simkaarten met data kunt kopen. Maroc Telecom is één van de providers met goed dekkend netwerk.  Dan kun je online met Google Maps navigeren. Het voordeel is dat je dan ook verkeersinformatie hebt. Als je geen data hebt is offline navigeren met maps.me een goed alternatief. De kaarten die je nodig hebt moet je dan vooraf downloaden.

Het is slim om de reistijden van Google Maps of maps.me te hanteren als de minimale reistijd. Het gaat niet altijd even vlotjes op de weg in Marokko, afgezien van de snelwegen. Die rijden lekker door, ook worden er steeds meer snelwegen aangelegd. Maar voor de wat meer afgelegen plekken, zeker in centraal Marokko, blijf je afhankelijk van de N wegen waar de gemiddelde snelheid meestal niet hoger dan 80 is. Vaak rijd je door een sprookjesachtig landschap. Dus waarom zou je ook haast hebben?

Sommige wegen zijn eindeloos en dan valt er niet veel te navigeren

Hoe is de kwaliteit van de wegen?

De kwaliteit van de wegen in Marokko is over het algemeen best goed. Zeker de snelwegen. Dat neemt niet weg dat slalommen weleens nodig is. Zeker buiten de stad zitten er soms gaten en putten in de weg zitten waar je liever niet in knalt met je huurauto. Ook drempels zijn niet mals. Zeker de variant die geen verhoging op de weg is, maar een stuk weg geschraapt asfalt.

De kwaliteit van de wegen in Marokko is best goed

Kan ik overal tanken?

In de steden vind je genoeg tankstations. Een liter benzine is ongeveer 50 cent goedkoper dan in Nederland. Tankstations zijn op de meer afgelegen plekken een soort van oase in een leeg landschap. Op bijvoorbeeld de N12 in centraal Marokko tussen Rissini en Almif kom je meer dan zestig kilometer geen beschaving tegen en is er ook nagenoeg geen bereik. Dan is het verstandig om voldoende brandstof en water bij je te hebben. Door de verhuurbedrijven wordt aangeraden om alleen te tanken bij de bekende ketens. En dat hoef je overigens niet zelf te doen, ook daar zijn in Marokko mannetjes voor.

Op de meer afgelegen trajecten kom je minder tankstations tegen
Het is erg fijn autorijden in Marokko

Reis met ons mee

Meer avonturen