Zoek
Sluit dit zoekvak.

Tips voor een auto huren in Madagascar (met of zonder chauffeur)

31 augustus 2023

Een auto huren op Madagascar is de beste keus voor je rondreis. Het openbaar vervoer is slecht georganiseerd en erg traag. Voor vertrek moet je een belangrijke keuze maken: ga je zelf rijden in Madagascar of huur je een auto met chauffeur? Deze keuze heeft veel invloed op je reis. Ook zijn er een aantal dingen die je echt moet weten over het huren van een auto en autorijden in Madagascar. Wij geven tips uit eigen ervaring.

Tips voor een auto huren op Madagascar met chauffeur of zonder chauffeur

In Madagascar is de weg van iedereen

In Madagascar is de weg van iedereen; dat maakt het zo fascinerend om hier een auto te huren. Je rijdt tussen zeboekarren, fietstaxi’s, motoren, fietsen, vrachtwagens en taxi brousses. Die laatste zijn busjes en vormen het openbaar vervoer op Madagascar. Ze zitten meestal propvol. Ook op het dak worden allerlei spullen geladen. Van etenswaren tot koffers, fietsen en stoelen. Voetgangers steken zo de weg over en dieren – zoals zeboes, schapen, geiten en kippen – trekken zich al helemaal niks aan van jouw huurauto. De lokale bevolking is ontzettend inventief, dus je ziet ook allerlei zelfgemaakte creaties op de weg rijden.

Tijdens het autorijden op Madagascar kijk je je ogen uit  

Je ziet onderweg veel van het lokale leven, zoals mensen die het land bewerken en vrouwen die de was doen in riviertjes. De locals zwaaien vrolijk als je langskomt en vooral kinderen zijn nieuwsgierig. De variatie aan landschapen is bovendien enorm. Je rijdt langs rijstvelden, grasvlaktes, regenwouden, bossen en heuvels. En dwars door steden en dorpjes, waar ook weer van alles te zien is.

Lees ook: het kan nog best lastig zijn om je reisroute door Madagascar te bepalen. Lees daarom onze keuzehulp voor je Madagascar reisroute. Daarin bespreken we de verschillen tussen het zuiden, westen en noorden van het eiland.

Kaart rondreis Madagascar

In welke delen van Madagascar kan je zelf rijden?

Als je een georganiseerde rondreis door Madagascar wil boeken, zul je merken dat sommige reisorganisaties alleen een auto met chauffeur aanbieden. Het is echter wel degelijk mogelijk om zelf te rijden in Madagascar. Dit kan alleen niet in alle delen van het land.

Een selfdrive op Madagascar kan:

  • WEL in het zuiden
  • NIET in het noorden
  • NIET in het westen, als je naar Tsingy de Bemaraha wilt

Een auto huren in het zuiden van Madagascar

Het zuiden van Madagascar – het gebied tussen Tulear en Antananarivo/Andasibe – is perfect voor een selfdrive. Dit is ook het gebied waar wij zelf hebben gereden. Je ziet deze route op de kaart van Madagascar hierboven. Je rijdt dan langs natuurparken zoals Zombitse, Isalo, Anja Reserve, Ranomafana en Andasibe. Meestal rijd je de route one-way, in combinatie met een binnenlandse vlucht.  

Het zuiden van Madagascar is goed zelf te rijden en navigeren. Wel is zelf rijden hier intensief, door de slechte staat van de wegen, de lange reisdagen en omdat je constant moet opletten. Wij hoorden tijdens onze vakantie op Madagascar dat reizigers in dit gebied 50/50 kiezen tussen een auto huren met chauffeur of zonder chauffeur.  

Een auto huren in het noorden van Madagascar

Onze autoverhuurder bood de auto in het noorden van Madagascar alleen met chauffeur aan. Dat vonden we prima, want de wegen zijn hier nog slechter dan in het zuiden. Je rijdt hier een one-way van Diego Suarez naar Ankify. Hier stap je op de boot naar Nosy Be of Nosy Komba, terwijl je chauffeur de auto terugrijdt naar Diego Suarez. Vanaf Nosy Be vlieg je door naar Antananarivo.

Een auto huren in het westen van Madagascar

Het westen van Madagascar hebben wij niet bezocht, maar we hoorden van andere reizigers dat hier de meest uitdagende wegen van het eiland zijn. Om Tsingy de Bemaraha te bezoeken heb je echt een auto met chauffeur nodig. De staat van de wegen, maar ook de rivieroversteken waarbij je auto op een boot wordt gereden, maken autorijden hier één groot avontuur.

Auto huren op Madagascar

Onze ervaring met een auto huren zonder chauffeur op Madagascar

Ik vond het fantastisch om in het zuiden van Madagascar zelf te rijden en zou het op geen andere manier willen doen. Het is avontuurlijk en geeft je de ultieme vrijheid. Ook vind ik dat wanneer je zelf rijdt, indrukken beter blijven hangen.  

Natuurlijk zitten er ook keerzijdes aan zelf rijden. Zelf autorijden in Madagascar is behoorlijk vermoeiend. Je moet continu overal alert op zijn, van potholes tot andere mensen, dieren en voertuigen op de weg. Je maakt lange dagen in de auto en daar moet je wel tegen kunnen. Ook kan het rijden door de grote, drukke steden soms stressvol zijn. Het is handig wanneer je eerder in een ‘Afrikaanse’ omgeving hebt gereden. Als je dat nog nooit hebt gedaan, dan is Madagascar misschien niet het beste land om mee te beginnen.

Onze ervaring met een auto huren met chauffeur in Madagascar

In het noorden van Madagascar huurden we een auto met chauffeur. De wegen zijn daar nog slechter dan in het zuiden, dus is zelf rijden nog intensiever. Een auto met chauffeur huren is hier een stuk comfortabeler. Je kunt rustig achterover leunen en uit het raam kijken. Ook hoef je je geen zorgen te maken over eventuele autopech, want de chauffeur (die de lokale taal spreekt) zal dit oplossen. Bovendien zorg je hiermee voor werkgelegenheid in een van de armste landen ter wereld. Het voelt wel minder avontuurlijk en het moet ook maar net klikken met de chauffeur. Voor ons werkte het prima, maar we hadden tijdens onze reis ook maar 4 dagen een chauffeur bij.  

Selfdrive Madagascar

Waar kun je een auto huren in Madagascar?

Madagascar is qua toerisme nog niet zo ontwikkeld als andere landen. Verwacht geen uitgebreide keuze bij bekende car rentals zoals Avis, Alamo en Budget. Maar er zijn zeker betrouwbare partijen te vinden. Wij huurden onze auto bij Madafocus. Zij hebben een noodnummer dat 24/7 bereikbaar is. In de auto ligt ook een mobiele telefoon met lokale simkaart.

Tip: regel je autohuur (ruim) voor vertrek naar Madagascar. Zeker wanneer je een one-way route wil rijden, zoals wij in het zuiden deden. Dit kan namelijk betekenen dat iemand de auto naar jouw startpunt moet brengen of bij je eindpunt weer moet ophalen. Dat gaat (waarschijnlijk) per openbaar vervoer en kan makkelijk een of meerdere dagen duren.  Het aanbod is ook niet zo groot als je misschien gewend bent van andere landen.

Auto huren met chauffeur in Madagascar

Is een auto huren in Madagascar veilig?

Wij vonden het veilig om een auto te huren in Madagascar en zelf te rijden. Wel raden we aan om dit alléén te doen wanneer je al de nodige rijervaring buiten Europa hebt.  

In het begin is het vooral even wennen aan:

  • De slechte staat van de wegen
  • Dat er van alles op de weg rijdt: van dieren tot mensen en allerlei soorten vervoersmiddelen
  • Dat de hoofdwegen dwars door alle dorpen en (drukke) steden lopen. Hier rijd je vaak stapvoets en vooral in drukke steden heb je nauwelijks ruimte om je auto heen.

Heb je al eerder in (Afrikaanse) landen met dit soort wegomstandigheden gereden? Dan kun je ook in Madagascar prima zelf rijden. Houd er wel rekening mee dat autorijden in Madagascar intensief is. Op reisdagen zaten wij vaak 3 tot 6 uur in de auto. Daarbij moet je constant alert zijn (en dat ook kunnen blijven). Zie je dit niet zitten? Huur dan een auto met chauffeur voor je reis door Madagascar.

Bij het huren van een auto in het buitenland houden wij ons altijd aan onderstaande ‘regels’:

  • Houd autodeuren tijdens het rijden altijd op slot en ramen dicht
  • Bewaar je bagage altijd uit het zicht (bijvoorbeeld onder de hoedenplank)
  • Let op waar je je auto parkeert. Alle hotels waar wij tijdens onze rondreis door Madagascar verbleven, hadden een eigen parkeerplaats met bewaking

Rijd in Madagascar nooit in het donker

Rijd in Madagascar nooit in het donker, dat is namelijk niet veilig. Er is geen verlichting op straat, veel auto’s rijden zonder licht en je kunt te maken krijgen met criminaliteit. Zorg dat je op reisdagen (ruim) voor het donker op je volgende bestemming bent. Let op: het kan al vanaf 17:30 uur donker zijn. Dat betekent (zeker op lange reisdagen) dus op tijd vertrekken. Houd ook rekening met onverwacht oponthoud (zoals een lekke band) en de vertraging die je oploopt wanneer je route door grote steden gaat. Je doet altijd (een stuk) langer over de route dan navigatieapps zoals Google Maps en Maps.me aangeven.

Lees ook: alles wat je moet weten over reizen naar Madagascar – 18 tips uit eigen ervaring.

4x4 huren Madagascar

4×4 huren Madagascar

Welk type auto heb je nodig in Madagascar? Wat mij betreft is dat absoluut een 4×4. De hoge wegligging is onmisbaar op de slechte wegen vol potholes. Ook heb je de 4×4 modus in sommige gebieden echt nodig. Bijvoorbeeld in het westen, voor de route naar Tsingy de Bemaraha. Maar ook in het zuiden, bij Isalo National Park. De wegen naar de twee ingangen van het park waren zo modderig dat wij de 4×4 modus van de auto moesten inschakelen.

Onze huurauto was een Nissan Double Cap, de grootste huurauto die we ooit hebben gehad op reis! Er stond zelfs ‘auto tractor’ op. Het zag er weliswaar mega toeristisch uit (alle toeristen die zelf rijden, rijden in zo’n gevaarte) maar wij waren er erg blij mee. Wanneer je een auto met lage wegligging kiest, dan ligt je gemiddelde snelheid op de slechte wegen nog een stuk lager. Ook zit autopech dan in een klein hoekje en kun je niet offroad rijden, wat soms nodig is in Madagascar. Een 4×4 is een stuk comfortabeler.

Hoe zijn de wegen in Madagascar? Ronduit slecht!
De Route National in Madagascar gaat dwars door drukke steden

Hoe zijn de wegen in Madagascar?

De wegen in Madagascar zijn ronduit slecht. Wegen zijn onverhard of verhard, maar zelfs wanneer ze geasfalteerd zijn zitten ze meestal vol potholes. Reken op een gemiddelde snelheid van 45 kilometer per uur. Dat klinkt ontzettend langzaam – en dat is het natuurlijk ook. Maar geloof ons: ter plaatse zul je blij zijn wanneer het je lukt om deze gemiddelde snelheid te halen wanneer je zelf rijdt. Rondom dorpen en steden loop je altijd vertraging op, door de vele drempels en drukte op de weg. Zo kostte het rijden door Fianarantsoa – een van de grootste steden in het zuiden van Madagascar – ons een halfuur extra.

Lees ook: In onze Madagascar reisroute hebben we uitgebreid beschreven hoe lang je over de etappes tussen de verschillende bestemmingen doet en hoe de staat van de wegen was.

Het regenseizoen in Madagascar loopt van december tot april. Het kan in die periode hevig regenen en er kunnen zelfs cyclonen voorkomen. Daarbij kunnen overstromingen of aardverschuivingen ontstaan die voor veel schade aan de wegen zorgen. Het is elk jaar weer afwachten hoe de wegen eraan toe zijn na een periode vol regen.  

Geiten op de weg in Madagaskar

Verkeersregels Madagascar

Bij het afleveren van de huurauto in ons hotel kregen we uitleg over het rijden in Madagascar. In een reisgids hadden we gelezen dat de toegestane snelheid binnen dorpen/steden 50 km/u is en daarbuiten 100 km/u. Toen we dit navroegen bij de medewerker van het verhuurbedrijf, moest hij lachen. Hij gaf aan dat er niet echt een officiële snelheid is, maar dat je gewoon zo hard rijdt als mogelijk is. En dat de politie ook niet echt over middelen beschikt om je snelheid te meten, tenzij ze je aan zien komen rijden. Aan het eind van onze rondreis – heel wat kilometers later – begrijpen we wat hij bedoelde. Onze gemiddelde snelheid lag op 45 km/u. De in de reisgids vermelde ‘maximumsnelheid op wegen buiten de bebouwde kom’ hebben we maar op één stuk weten te behalen.

Geschreven en ongeschreven verkeersregels in Madagascar:

  • Het verkeer rijdt rechts.
  • Locals houden van inhalen, ook op plekken waar dat niet veilig is (zoals bochten). Ze ‘compenseren’ dit vaak door te toeteren. Let tijdens het rijden dus goed op deze geluiden.
  • Vindt het voertuig dat voor je zit dat je hem kunt inhalen? Dan geeft hij dat aan door zijn rechterknipperlicht aan te zetten. Een linker knipperlicht betekent dat je nog niet kunt inhalen.
  • Rijd altijd langzaam door dorpen en steden. Niet alleen vanwege de drukte, maar ook omdat zowel aan het begin- als eind vaak een politiepost zit.
  • Een stapel takken op de weg (of een ander object) betekent vaak dat er een voertuig met pech staat of dat er een ander obstakel op de weg is.  

Tanken in Madagascar

Tanken in Madagascar

  • Tank bij elk benzinestation dat je tegenkomt. Dat klinkt overdreven, maar het kan voorkomen dat een tankstation gesloten is of dat de benzine op is. Een volgend station ligt soms honderden kilometers verderop.
  • Bij tankstations wordt voor je getankt door een medewerker. Hiervoor geef je fooi door het bedrag naar boven af te ronden.
  • Wij moesten alle tankbeurten cash betalen. Vaak vraagt de medewerker van het benzinestation vooraf of je cash kan betalen, voordat hij start met tanken.
  • De prijzen van benzine en diesel worden in Madagascar gereguleerd door de overheid. Je betaalt dus overal hetzelfde. Tijdens onze reis kostte een liter diesel 4.900 Ariary en een liter benzine 5.900 Ariary.
  • Diesel wordt aangegeven met ‘gasoil’, het Franse woord voor diesel. Benzine wordt aangegeven met ‘sans plomb 95’.

Politiecontroles in Madagascar

Aan het begin en eind van elke dorpje zit een politiecontrolepost. Dit wordt aangegeven met ‘gendarmerie’ (Frans voor politie). Deze post is soms een klein gebouwtje, maar soms ook niet meer dan twee politieagenten in uniform die op plastic stoeltjes onder een boom zitten. Als je zelf gaat autorijden in Madagascar dan leer je deze controleposten snel genoeg herkennen.  

In theorie kun je bij elke post staande worden gehouden om je papieren te laten zien. In de praktijk laten de agenten huurauto’s die overduidelijk van toeristen zijn meestal doorrijden. Wij zijn tijdens onze rondreis slechts één keer gestopt bij een politiecontrole. Wel is het verstandig om altijd je snelheid te verlagen zodra je een politiepost nadert. Zo geef je ze ook geen reden om je staande te houden. En word je gestopt door de politie? Antwoord dan altijd in het Engels, ook wanneer je Frans spreekt. Als er niet te communiceren valt, laten ze je eerder gaan.

Onze huurauto op Madagascar

Overige tips voor autorijden in Madagascar

  • Een internationaal rijbewijs is in Madagascar verplicht
  • Aan het begin én eind van elk dorp, elke stad en elke brug ligt meestal een drempel. Deze drempels zijn vaak erg hoog. Wees hierop voorbereid en rijdt er langzaam overheen.
  • Tips voor navigeren in Madagascar: wij hadden vooraf Google Maps offline gedownload. Madagascar is te groot om de kaart van het hele land in één keer in Google Maps te downloaden. Kijk dus goed welke delen je nodig hebt.
  • Bij het rijden door het zuiden – tussen Tulear en Antananarivo – volg je eigenlijk altijd de RN7. RN staat voor Route National. Alleen om Ranomafana National Park te bereiken moet je van deze weg afwijken. Als je vanuit Ranomafana naar Antsirabe rijdt (of andersom), neem dan NIET de RN25. Dit is een verschrikkelijk slechte weg. Meer daarover lees je in ons reisverslag van Madagascar.
  • In Madagascar wordt mondjesmaat Engels gesproken. Omdat het een Franse kolonie is geweest, spreekt men vaak wel (wat) Frans. Als je zelf gaat autorijden in Madagascar en geen Frans spreekt, kan het handig zijn om een vertaalapp te installeren. Download bijvoorbeeld de Franse taal offline in Google Translate. Dat kan van pas komen bij autopech.
  • Onze huurauto had een mobiele telefoon met lokale simkaart. Heeft jouw huurauto dit niet en wil je graag bereikbaar zijn (of internet gebruiken om te navigeren)? Koop dan een lokale simkaart op de luchthaven van Antananarivo. Je kunt kiezen uit de providers Orange en Telma. Orange heeft vooral dekking in de grote steden, terwijl Telma vooral dekking heeft op het platteland. Wil je overal bereik hebben en reis je met 2 personen? Neem dan van elke provider een simkaart. Voor 25 Euro kun je 25 GB kopen.

Zo deed ik het:

Ik boekte mijn auto via Madagascar specialist Matoke Tours, als onderdeel van een maatwerk rondreis. Met de staat van de wegen in Madagascar is het belangrijk dat je een betrouwbare auto hebt en dat de verhuurder bereikbaar is in geval van nood. Bij deze reisorganisatie was dit prima geregeld. De auto was in goede staat en bovendien voorzien van een lokale telefoon met onbeperkt beltegoed. Daardoor hadden wij altijd de mogelijkheid om iemand te bellen, mocht dat nodig zijn, zonder dat we een lokale simkaart hoefden te kopen.

De medewerker die de auto bij ons hotel kwam afgeven, nam de tijd voor een uitgebreide briefing. Niet alleen over de auto zelf, maar ook over het rijden in Madagascar. Zijn vriendelijkheid is me bijgebleven, maar ook zijn oprechte lach toen ik informeerde naar de toegestane maximumsnelheid. “Zo hard als je door de staat van het wegdek kunt rijden”, was zijn antwoord. “Mora mora!”

Reis met ons mee

Meer avonturen